LDL i HDL. Poznaj obydwa typy cholesterolu

Cholesterol jest substancją tłuszczową, której organizm potrzebuje do budowy błon komórkowych. We krwi transportują ją dwie frakcje lipoprotein, różniące się między sobą wielkością i budową. Zadaniem cząsteczek o małej gęstości (LDL) jest dostarczanie cholesterolu do komórek, a cząsteczki o dużej gęstości (HDL) wyłapują nadwyżki tej substancji i przenoszą do wątroby, która wydala je z organizmu. Dla zdrowia układu krążenia bardzo ważna jest równowaga między tymi dwoma rodzajami lipoprotein.

Cholesterol zły i dobry

Cząsteczki o małej gęstości (LDL) uważane są za „zły” cholesterol, ponieważ przyczyniają się do gromadzenia się złogów tłuszczowych w naczyniach krwionośnych. Proces ten zwęża światło tętnic i niesie za sobą ryzyko poważnych problemów zdrowotnych. Biorą w nim udział również triglicerydy – rodzaj tłuszczu występujący we krwi, którego zadaniem jest dostarczanie i przechowywanie energii pozyskiwanej z pożywienia.

Drugi rodzaj lipoprotein to cząsteczki o dużej gęstości (HDL), czyli cholesterol uważany za „dobry”. Jego działanie polega na przenoszeniu nadmiaru lipoprotein LDL do wątroby, gdzie są rozkładane i wydalane z organizmu.

Ilość każdego rodzaju cholesterolu można zmierzyć za pomocą prostego badania krwi, zlecanego przez lekarza internistę. Prawidłowy stosunek HDL do LDL powinien wynosić 1 do 3 lub nawet 1 do 2. Taka równowaga cząsteczek zmniejsza ryzyko wielu problemów ze strony układu krążenia. Jeśli jest inaczej, mamy do czynienia z hiperlipidemią, objawiającą się podwyższonym poziomem cholesterolu LDL lub triglicerydów we krwi. Cholesterol uważany jest również za niezrównoważony, gdy stężenie lipoprotein HDL jest zbyt niskie.

Dbanie o równowagę

Dobrą wiadomością jest to, że o prawidłowy poziom cholesterolu we krwi można zadbać. Czasami wystarczy wprowadzić tylko kilka zmian w stylu życia, w tym przejść na zdrowszą dietę. Najważniejsza jest redukcja ilości spożywanych tłuszczów nasyconych i trans. Te pierwsze nie powinny stanowić więcej niż kilka procent kalorii dostarczanych w ciągu dnia, a te drugie najlepiej w ogóle wyeliminować z diety. By osiągnąć ten efekt, warto ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, pełnotłustego nabiału i potraw smażonych, zwłaszcza w głębokim tłuszczu.

Warto również zwiększyć ilość błonnika i zadbać o optymalną zawartość związków bioaktywnych w posiłkach. Zdrowa dieta kładzie również nacisk na warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, drób, ryby i orzechy, jednocześnie ograniczając spożycie słodyczy i napojów gazowanych.

Pamiętaj, że dbając o równowagę stężenia lipoprotein LDL i HDL we krwi, zyskujesz szansę, by cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem przez długie lata.