Hipercholesterolemia – czym jest i jak się przed nią chronić?

Chociaż organizm potrzebuje tłuszczów – stanowią one źródło energii, są potrzebne do produkcji hormonów, prawidłowego funkcjonowania komórek i wchłaniania witamin – to ich nadmiar może być szkodliwy. Dotyczy to zwłaszcza cholesterolu. Hipercholesterolemia zwiększa ryzyko zaburzeń w układzie krążenia. Czym dokładnie jest i jak można jej zapobiegać?

Czym jest hipercholesterolemia?

Odpowiedź na pytanie, co to jest hipercholesterolemia, warto poprzedzić inną definicją. Hiperlipidemia – to termin, który opisuje podwyższony poziom tłuszczów we krwi: cholesterolu i trójglicerydów. Jednym z jej rodzajów jest właśnie hipercholesterolemia, która oznacza, że we krwi znajduje się zbyt dużo cholesterolu całkowitego oraz jego frakcji LDL, odpowiedzialnej za tworzenie się złogów tłuszczowych w naczyniach krwionośnych.

Czynniki ryzyka wystąpienia hipercholesterolemii to:

  • uwarunkowania genetyczne,
  • obecność niektórych chorób,
  • długotrwałe stosowanie pewnych leków,
  • niezdrowy tryb życia.

Osoby zmagające się z przewlekłymi schorzeniami i przyjmujące na stałe leki powinny się upewnić, czy zażywają je zgodnie z zaleceniami, i odbywać regularnie wizyty u lekarza. Najłatwiej kontrolować ostatni z wymienionych czynników ryzyka hipercholesterolemii – w niektórych przypadkach udaje się obniżyć wysoki poziom cholesterolu we krwi już poprzez zmianę niezdrowych nawyków.

Zbilansowana dieta

Z dietetycznego punktu widzenia najlepszym sposobem na obniżenie stężenia cholesterolu we krwi jest redukcja ilości zjadanych tłuszczów nasyconych i trans. Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca ograniczenie tych pierwszych tak, by stanowiły nie więcej niż 5-6% dostarczanych dziennie kalorii, oraz całkowitą rezygnację z tłuszczów trans. By to osiągnąć, należy ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, pełnotłustych produktów mlecznych i słodyczy, a zamiast smażonego jedzenia wybierać potrawy duszone lub gotowane.

Nadwaga i otyłość zwykle podnoszą stężenie złego cholesterolu LDL we krwi. Utrata nawet kilku nadmiarowych kilogramów może pomóc uzyskać lepsze wyniki. Zdrowa dieta kładzie nacisk na warzywa i owoce, ryby, drób, orzechy i produkty pełnoziarniste, które zawierają dużo błonnika. Ważne jest też picie odpowiedniej ilości wody. W utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu i glukozy we krwi pomaga również suplement diety Berimal, pozytywnie wpływający na funkcjonowanie całego układu krążenia dzięki zawartości czosnku.

Zdrowe nawyki

Siedzący tryb życia źle wpływa na równowagę frakcji cholesterolu. Tymczasem już pół godziny ćwiczeń o umiarkowanej intensywności (energiczny spacer, jazda na rowerze, pływanie czy taniec) powtarzanych pięć razy w tygodniu wystarczy, by w krótkim czasie zaobserwować ich pozytywny wpływ na zdrowie. Również rezygnacja z używek pomoże chronić układ krążenia. Palenie papierosów i picie nadmiernych ilości alkoholu zwiększa ryzyko schorzeń sercowo-naczyniowych.

W profilaktyce hipercholesterolemii pomocna może się okazać zbilansowana dieta, odpowiednia aktywność fizyczna, rzucenie palenia i ograniczenie alkoholu. Te zdrowe nawyki nie tylko wesprą układ krążenia, ale również wpłyną na zdrowie całego organizmu.